Online Πληρωμή συνεδρίας

Ο ρόλος της σεροτονίνης στη διαδικασία της μάθησης.

Μια πρόσφατη έρευνα, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύτηκαν τον Ιούνιο του 2018, διαπίστωσε ότι η σεροτονίνη ενισχύει την ταχύτητα της μάθησης.

Μια διεθνής ομάδα από το Champalimaud Center for the Unknown (CCU), στην Πορτογαλία, και το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου (UCL), στο Ηνωμένο Βασίλειο, έχει αποκαλύψει μια προηγουμένως άγνωστη επίδραση της σεροτονίνης στη μάθηση. Τα αποτελέσματά τους δημοσιεύονται στο περιοδικό Nature Communications (26/6/2018).

Η σεροτονίνη είναι μία από τις κύριες χημικές ουσίες που χρησιμοποιούν τα νευρικά κύτταρα για να επικοινωνούν μεταξύ τους και οι συνέπειές της στη συμπεριφορά δεν έχουν ακόμη πλήρως αποσαφηνιστεί. Για μεγάλο χρονικό διάστημα, οι νευροεπιστήμονες προσπαθούν να διατυπώσουν μια ολοκληρωμένη θεωρία σχετικά με τις δράσεις της σεροτονίνης στον εγκέφαλο. Ωστόσο δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη ο ρόλος της σεροτονίνης στη διαδικασία της μάθησης.

Χρησιμοποιώντας ένα νέο μαθηματικό μοντέλο, οι συγγραφείς ανακάλυψαν περισσότερα στοιχεία για το θέμα αυτό. Τα μαθηματικά εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν στη μελέτη αναπτύχθηκαν στο UCL από τους Peter Dayan - ο οποίος ηγήθηκε της μελέτης μαζί με τον Mainen του CCU - και Kiyohito Iigaya, επίσης στο UCL, σε συνεργασία με τους συγγραφείς του CCU Madalena Fonseca και Masayoshi Murakami.

Η μελέτη διαπίστωσε ότι η σεροτονίνη ενισχύει την ταχύτητα της μάθησης, λέει ο Zach Mainen, ένας από τους ερευνητές της μελέτης. Όταν οι νευρώνες σεροτονίνης ενεργοποιήθηκαν τεχνητά, με τη χρήση φωτός, τα ποντίκια έγιναν πιο γρήγορα στην προσαρμογή της συμπεριφοράς τους σε μια κατάσταση που απαιτούσε μια τέτοια ευελιξία. Δηλαδή τα πειραματόζωα έδιναν περισσότερη βαρύτητα στις νέες πληροφορίες και επομένως προσαρμόζονταν στα νέα δεδομένα πιο γρήγορα όταν αυτοί οι νευρώνες ήταν ενεργοί. Η σεροτονίνη έχει ήδη αποδειχθεί ότι συμβάλει στην ενίσχυση της πλαστικότητας του εγκεφάλου και αυτή η μελέτη επικυρώνει αυτή τη θεωρία, προσθέτοντας καινούρια δεδομένα στον ήδη γνωστό ρόλο της σεροτονίνης στην ενίσχυση της διάθεσης.

Το νέο εύρημα μπορεί να βοηθήσει στην καλύτερη ερμηνεία του τρόπου δράσης των αντικαταθλιπτικών φαρμάκων της κατηγορίας SSRIs («εκλεκτικοί αναστολείς επαναπρόσληψης σεροτονίνης») που ενεργούν αυξάνοντας τα επίπεδα της σεροτονίνης που κυκλοφορεί στον εγκέφαλο, τα οποία έχει αποδειχθεί ότι είναι πιο αποτελεσματικά στην αντιμετώπιση, για παράδειγμα, της κατάθλιψης όταν συνδυάζονται με συμπεριφορικές θεραπείες. Έτσι, σε ό,τι αφορά το ρόλο των SSRIs στη θεραπεία ψυχιατρικών διαταραχών, όπως η κατάθλιψη, οι συγγραφείς συμπεραίνουν: «Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι η σεροτονίνη αυξάνει την πλαστικότητα του εγκεφάλου, επηρεάζοντας το ρυθμό της μάθησης. Η παρατήρηση αυτή συνάδει με το γεγονός ότι η θεραπεία με έναν SSRI μπορεί να είναι πιο αποτελεσματική όταν συνδυάζεται με τη γνωστική συμπεριφορική θεραπεία, η οποία ενθαρρύνει τη διακοπή ανεπιθύμητων συνηθειών, ενισχύοντας την εκμάθηση νέων συμπεριφορών από τους ασθενείς».

 

Πηγή: https://www.fchampalimaud.org